Sun News Network

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Sun News Network
Sun news network.png
Sun News Network logo
Launched April 18, 2011
Owned by Quebecor Media
TVA Group (51%)
Sun Media (49%)
Picture format 1080i (HDTV)
480i (SDTV; 16:9 letterbox)
Slogan "We're On Your Side"
"Canada's Home for Hard News and Straight Talk"
"Sun Means Politics"
Country Canada
Language English
Broadcast area Canada
Headquarters Toronto, Ontario
Formerly called Sun TV News Channel (used prior to launch)
Replaced "Sun TV" (CKXT-DT)
Website Sun News Network
Availability
Satellite
Shaw Direct Channel 517 / 149 (SD)
Bell TV Channel 506 (SD)
Cable
Available on most Canadian cable systems Check local listings, channels may vary
IPTV
Bell Aliant TV Channel 232 (SD)
Bell Fibe TV Channel 531 (SD)
Channel 1531 (HD)
SaskTel Max Channel 69 (SD)
TBaytel Channel 213 (SD)
Channel 805 (HD)
Optik TV Channel 9803 (SD)
Channel 803 (HD)

Sun News Network (commonly shortened to Sun News) is an English language Category C news and opinion channel owned and operated by Quebecor Media through a partnership between two of its subsidiaries, TVA Group (51% ownership) and Sun Media Corporation (49% ownership).12 The channel was launched on April 18, 2011 in standard and high definition3 under a Category 2 (later classified as Category C) licence granted by the Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC) in November 2010,45 after the network aborted a highly publicized attempt for a Category 1 licence (later classified as Category A) that would have given it mandatory access on digital cable and satellite providers across Canada.

Sun News is distributed by most major cable and satellite providers across Canada6 but is currently included in the packages of only 40 per cent of all Canadian households (5.1 million homes).7 Quebecor has sought wider distribution for Sun News since its launch,8 most notably making an unsuccessful request for mandatory carriage on basic cable/satellite tiers in 2013.9 Sun News was simulcast on the former CKXT-DT, an over-the-air station based in Toronto (with repeaters in Southern and Eastern Ontario) that aired general entertainment under the "Sun TV" name before simulcasting Sun News from the network's launch date until Fall 2011, when Quebecor surrendered the CKXT licence.10 The existence of Sun TV prior to Sun News (and the fact a similar on-screen logo was used for the CKXT venture) has resulted in Sun News sometimes being erroneously referred to as "Sun TV".

Programming and content

At the outset, Sun News featured a daily schedule modelled after Quebecor's French language news channel, Le Canal Nouvelles, with content its executives promoted as "hard news by day, straight talk at night": During the daytime hours (6 a.m. to 5 p.m. ET), an emphasis was placed on news reportage and breaking news coverage; during evening hours (5 p.m. ET onwards), the emphasis shifted to personality-driven analysis and commentary programmes.1112 In November 2013, Sun began a programming revamp, expanding the amount of its analysis and opinion content and seeking to reduce repetitive straight news reportage in an in order to further differentiate it from its well-established rivals CBC News Network and CTV News Channel.13

Sun News' general on-air attitude, its founding executives have claimed, is lively, "unapologetically patriotic", and "less politically correct" in comparison to CTV News Channel and CBC News Network, which Quebecor management have claimed are "uninspiring" and leading Canadian TV viewers to turn to U.S. networks for news.1415 Sun News also takes a populist, conservative-leaning approach that mirrors the namesake Sun chain of Quebecor-owned tabloid newspapers; that, and its employment of conservative commentators and operatives in key on-air and off-air positions, led media reports, pundits, and critics to colloquially bill the network as "Fox News North."16 Sun News management has openly bristled at the comparisons to Fox News, saying that they only intend Sun News to mimic the Sun chain's “irreverent” and “provocative” approach, and that though some conservative voices would be prominent, a "range of [political] opinion" would be offered.11718

After a planned New Year's Day 2011 launch was pushed back because of start-up and staffing challenges,19 Sun News began programming on April 18, 2011 with a 10-hour countdown clock that ended at 4:30 p.m. (ET). O Canada was played before a half-hour launch preview special hosted by Canada Live host Krista Erickson (the Sun newspapers' "Sunshine Girl" for the day). The special was followed by the premiere of The Source with Ezra Levant, and the remainder of the network's prime-time talk programming. Daytime news programs debuted on April 19.8 Sun News is based in studios in Toronto, with additional studios located in Ottawa, Winnipeg, Vancouver, and Calgary. Sun News has news bureaus in Edmonton (shared with Sun Media), Montreal (shared with QMI Agency), and Washington, D.C. (the network's first foreign bureau).20

List of current programs

The following is a partial list of regularly scheduled Sun News Network programs:

Weekdays
Weekends

Licensing by the CRTC

Original pre-launch logo for the channel while under its tentative name, Sun TV News Channel. The logo was used in 2010 during its licencing campaign and never employed on-air.

From the start of its licensing attempts for Sun News, Quebecor intended for the network to replace the company's former existing licence for the general entertainment station CKXT-TV (Sun TV), which it owned and operated at the time and was available over-the-air in Toronto and through relayed through translators in Hamilton, London, and Ottawa. In its initial submission to the Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC) in spring 2010, Quebecor requested that Sun News be awarded a Category 1 digital specialty channel licence that would have reverted to Category 2 status after three years.21 Category 1 status, if the CRTC had approved it, would have given Sun News the same status as CTV News Channel and CBC News Network, in that it would have required all Canadian digital television providers (both cable and direct broadcast satellite) to carry and offer Sun News to their customers should those carriers have the capability to do so.114 However, unlike CTV News Channel and CBC News Network, carriers would not have had the ability to distribute Sun News via analogue cable, only digital. (Category 1 would not have made the channel a compulsory part of every customer's basic digital package; however, it could be placed in digital basic packages subject to negotiations between Sun News and individual television providers.)22

Quebecor initially requested Category 1 status for Sun News on the basis that the channel's combination of news, analysis, and opinion programming would create "a completely new [TV] genre" different from the other all-news channels in Canada. The CRTC disagreed, however, and turned down the application in a July 5, 2010 letter to Quebecor. In its letter, the CRTC noted that Sun News was being promoted in part as a news channel, and suggested that "news and analysis are sub-categories of the information programming category", which therefore would not, in the CRTC's eyes, make Sun News unique.23 Additionally, the CRTC had stated earlier in 2010 that it was not planning to entertain any new applications for Category 1 licences until at least October 2011.24 Avaaz and other organizations filed petitions containing over 21,000 signatures to the CRTC to have the channel denied its Category 1 status application and its abolition under "breach of trust allegations" and "diminished news information integrity".

After the CRTC declined the Category 1 application, an online petition titled "Stop Fox News North" was established by the international activist organization Avaaz. The petition claimed that Prime Minister Stephen Harper sought to "push American-style hate media onto [Canadian] airwaves" with Sun News, and that the network would be "funded with money from our cable TV fees" (in contradiction to the "mandatory access" request in Quebecor's 2nd CRTC application); the petition also cited Martin's column as evidence that von Finckenstein was the "one man" standing in the way of Sun News getting a preferential licence.25 Avaaz's petition garnered 30,000 signatures, 21,000 of which Avaaz delivered to the CRTC because they had individual appeals added.26 Author Margaret Atwood was among the petition signatories, revealing she signed it not as a criticism of Sun News' possible rightward agenda but as a criticism of Harper's style of government, particularly perceived attempts by his government to expedite Sun News' licence approval.27

Quebecor resubmitted its Sun News application under Category 2 status. Though Category 2 is not mandatory (cable and satellite carriers are not compelled to carry such channels), Quebecor included in its resubmission a request for a Category 1-style "mandatory access" period of no more than three years, insisting that the network would need that period of time "to effectively expose and promote its programming to viewers across Canada" without obliging cable and satellite customers to add it to their package;28 without mandatory access, Quebecor added, cable/satellite carriers could choose not to offer Sun News to their customers, which could lead to Quebecor pulling the plug on the project.29

On October 5, 2010, Quebecor announced that it was withdrawing its mandatory access request and apply for a normal Category 2 status without any special exceptions or carriage conditions.30 The move was widely considered an easier avenue for Sun News' licence approval (Category 2 licences are routinely granted by the CRTC unless it is for a format considered a protected genre, of which national news channels are not included). The CRTC granted Quebecor a five-year Category 2 licence for Sun News on November 26, 2010;31 the network's status was changed to a Category C service on September 1, 2011, as part of an overall restructuring of broadcasting regulations during Canada's transition to digital television broadcasting.32

Carriage

As of November 2013, Sun News Network was available in approximately 40% of Canadian homes.13 Since obtaining the Sun News licence in late 2010, Quebecor has negotiated carriage deals with cable and satellite providers on an individual basis. Quebecor's own Vidéotron carries the network, as do systems run by Access Communications, Bell Canada, Rogers Cable, Eastlink, Sasktel, Shaw Communications, and Cogeco. (The initial deal with Shaw was for a free, six-month trial period on Shaw Cable systems in Ontario and Western Canada;33 Cogeco's clearance of Sun is limited to its Ontario systems.) Providers that do not yet carry Sun News as of summer 2013 include MTS and Telus.34

Sun News was also initially available over-the-air on Quebecor-owned, Toronto-based CKXT-TV, which served Southern and Eastern Ontario. CKXT had broadcast the general entertainment format branded as Sun TV until beginning a simulcast of Sun News on the network's launch date. This simulcast allowed Sun News to reach audiences in the Toronto, Ottawa, Hamilton, and London areas (the latter three cities through repeaters), either through the CKXT broadcast signal or cable/satellite services that were compelled to carry CKXT's signal. Some carriers outside those areas also carried CKXT at their own discretion. Though Quebecor had intended to return the CKXT licence in exchange for Sun News, it made a February 2011 filing to the CRTC requesting to continue CKXT's operations past the August 2011 digital conversion.35 The arrangement led to complaints by other broadcasters and cable/satellite providers that Sun was trying to "have it both ways" by having both guaranteed over-the-air coverage while asking for the subscriber fees to which a specialty channel is entitled.10 On July 5, 2011, the CRTC told Quebecor it would have to justify its practice of using an over-the-air signal to rebroadcast a specialty channel; Quebecor responded on July 15 that it would agree to surrender the CKXT licence to the CRTC. As a result, Sun News' CKXT simulcast ended on November 1, 2011, when the main Toronto signal was turned off along with the Hamilton and London repeaters (the Ottawa repeater was shut off on August 31).10

Bell Satellite TV did carry Sun News from its launch until the morning of May 3, 2011, when the channel was removed from the service at Quebecor's request because no carriage fee agreement had been reached with Bell TV. Bell countered that Quebecor's asking price for Sun News carriage was in line with more popular channels and deemed too high for such a "new and relatively untested" channel; additionally, Bell wanted to treat Sun News as a terrestrial channel (i.e., available without carriage fees), citing its then-simulcast on CKXT.36 (The outage did not affect Bell Fibe TV in the Toronto area, which was compelled to carry CKXT's signal.) Quebecor filed a complaint with the CRTC over the incident, alleging that Bell was discriminating against Sun News and thereby favouring Bell Media's own news networks, namely CTV News Channel and CP24.37 On November 22, 2011, Quebecor and Bell announced a deal that would add Sun News to Bell TV's basic satellite and IPTV packages outside of Quebec (a deal for subscribers in that province was expected to be announced later). The Bell deal also includes carriage of three other Quebecor-owned networks, Mlle, Yoopa, and TVA Sports.38

2013 mandatory carriage attempt

In January 2013, Quebecor again filed a request with the CRTC for mandatory carriage for Sun News Network, requesting that the channel become a compulsory part of cable/satellite providers' basic channel tiers (analogue and digital).39 In a response to interventions submitted to the CRTC in March 2013,40 and in CRTC public hearings conducted one month later,12 executives of Quebecor claimed that Sun News (one of several new and existing channels making carriage proposals during those hearings) was not receiving fair treatment from cable/satellite providers who were giving their own news channels preferential treatment ahead of Sun. As a remedy, Quebecor requested that Sun News receive a mandatory placement on basic channel tiers through the end of 2017, with a per-subscriber fee of $0.18/month ($0.09/month in primarily French-speaking markets).41 Quebecor claimed that the proposal was similar to what CBC News Network and CTV News Channel previously enjoyed, and if approved, would help Sun News build viewership levels and audience and advertiser awareness, as well as help alleviate the financial losses the channel has accrued (Sun News posted a pre-tax loss of $18.5 million for 2012).42 Quebecor went all in on the carriage attempt, drumming up viewer support through a social media campaign ("Canadian TV First"),43 and stating to the CRTC that anything short of mandatory carriage would be the equivalent of a "death sentence" for Sun News, including a suggested "must carry" status (where providers must offer the channel to subscribers, who can decide on their own whether to add the channel to their package).44

Sun News and 11 other applicants would see their mandatory carriage requests denied in a decision released by the CRTC on August 8, 2013 (several other channels saw their mandatory requests either granted or renewed in that same decision).45 In specifically denying Sun News' request, the CRTC stated that Sun did not clearly demonstrate that it met the high bar for mandatory carriage, noting that Sun did not show its unique status among Category C news channels, nor did it effectively demonstrate exceptional commitments to first-run programming expenditures; additionally, the Commission believed that Sun knew and accepted the financial risks of originally launching without guaranteed carriage and subsidies.46 In general, the CRTC's decision came at a time when it showed concern to the affordability of cable/satellite services, worrying that while a mandatory basic tier presence would help Sun and its fellow applicants fulfill their respective mandates, the added rates the channels would have received would unduly inconvenience customers.4547

Though Sun News expressed disappointment in the denial of its mandatory carriage request, the network believed their campaign served as a "catalyst"48 for what the CRTC included in its decision: Addressing the broader issue of rules governing distribution of Category C national news channels, the Commission acknowledged that those rules may serve as "barriers" that prevent the channels from having a "pride of place" on the broadcast system and reduce their "exchange of ideas on matters of public concern." With that, the CRTC launched a rules review process, proposing new guidelines that would require distributors to offer all national news channels to their customers, as well as how the channels should be packaged and priced, their proximity on channel lineups, and how carriage disputes should be handled by the CRTC.4950 The review resulted in new rules issued by the CRTC on December 19, 2013: By March 19, 2014, Canadian television providers must offer all Category C national news channels to their subscribers (but not necessarily on the lowest tier of service); by May 18, 2014, all Category C news channels that are not already offered on the lowest level of service must be included in "the best available discretionary package consistent with their genre and programming", or offered to subscribers on a standalone basis.51 CRTC chairman Jean-Pierre Blais stated that the changes were to ensure that Canadians "have access to the news services that are of interest to them and will therefore have an opportunity to be exposed to a variety of opinions on matters of public concern." Though the ruling does not assure Sun News the favourable channel placement or the per-subscriber fee it had previously sought, the new rules were seen by network executives as "good news" and by one financial analyst as "incrementally positive" for the struggling network.42

Controversy and criticism

2010 licensing campaign

In his August 19, 2010 column in The Globe and Mail, Lawrence Martin claimed, citing "insiders", that CRTC chair Konrad von Finckenstein was under pressure from Prime Minister Stephen Harper to resign from the commission and take another government position, such as an ambassadorship, in order to facilitate Sun News getting its desired licence.52 In a letter to The Globe and Mail, von Finckenstein "categorically" denied any government interference regarding Sun News or his tenure as CRTC chair.53

An online petition titled "Stop Fox News North" was established by the international activist organization Avaaz.org. The petition claimed that Prime Minister Harper sought to "push American-style hate media onto [Canadian] airwaves" with Sun News, and that the network would be "funded with money from our cable TV fees" (in contradiction to the "mandatory access" request in Quebecor's 2nd CRTC application); the petition also cited Martin's column as evidence that von Finckenstein was the "one man" standing in the way of Sun News getting a preferential licence.25 Avaaz's petition garnered 30,000 signatures, 21,000 of which Avaaz delivered to the CRTC because they had individual appeals added.26 Author Margaret Atwood was among the petition signatories, revealing she signed it not as a criticism of Sun News' possible rightward agenda but as a criticism of Harper's style of government, particularly perceived attempts by his government to expedite Sun News' licence approval.27

Quebecor immediately dismissed the Avaaz petition against Sun News, alleging Avaaz to be an "American special interest group funded by U.S. billionaire George Soros".54 (Avaaz has staff in Canada and several other countries, but was co-founded by MoveOn.org,55 a U.S.-based political advocacy group to which Soros has contributed in the past.56 However, it is not clear whether Soros has ever directly funded, or otherwise been directly involved with, Avaaz.) Sun News supporters and noted employees piled on as well; Sun News Ottawa bureau chief David Akin, for one, accused Margaret Atwood on his Twitter account of attempting to squelch Quebecor's free speech rights by signing the petition,27 while Ezra Levant, a future Sun News hire, wrote in a column that ran in the Sun newspapers, not only criticized Soros' perceived direct support of Avaaz but brought up Soros' background as a survivor of Nazi-controlled Hungary ("false, defamatory and offensive statements", according to a spokesperson for Soros, who considered legal action against Sun Media before they apologized, retracted, and removed from its websites Levant's column; Atwood also considered a lawsuit).5758

Quebecor VP of development Kory Teneycke, who led Sun News' development, also took aggressive stands against the network's opponents. In a September 3, 2010 opinion piece that ran in Quebecor-owned newspapers, Teneycke accused Atwood of "[putting] her political agenda ahead of principles and patriotism"; he also criticized Avaaz and challenged the legitimacy of the signatures on its "Stop Fox News North" petition, specifically citing "signatures" from fictitious characters including "Boba Fett" and Dwight Shroot (sic).59 In the same manner as those fictitious monikers, names of real-life journalists were signed to Avaaz's petition, with the journalists receiving automated "thank you" e-mails for signing a petition that they never signed.6061 Teneycke revealed on his Twitter feed (later deactivated) that not only did he also receive a "thank you" for "signing" the petition, he also had been in contact with a prankster who submitted the signatures. Teneycke's posting piqued Avaaz, which noted that the signature list was not viewable to the general public60 and called the "fraudulent" signatures the work of "a deliberate and illegal effort" meant to discredit the organization. Avaaz investigated further and traced most of the suspect signatures to a single IP address in the Ottawa area;6162 Avaaz forwarded its findings to Royal Canadian Mounted Police and Ottawa Police investigators on September 14, 2010, and requested that they look into the matter.63 (Ottawa Police, after reviewing Avaaz's request, decided in November 2010 not to proceed with an investigation.)64

On September 15, 2010, one day after Avaaz's request for a police investigation, Kory Teneycke abruptly resigned from his position at Quebecor and Sun News. Avoiding specific references to the petition controversy in his announcement, Teneycke admitted that his presence at Sun News and acts during the licensing campaign had played a part in "debasing" the debate over the network, and that he hoped his departure would lessen the impression of interference by the Harper government and increase civilised debate on Sun News' licensing attempts. Quebecor immediately replaced Teneycke with longtime Quebecor executive (and former Conservative Party operative) Luc Lavoie;6265 Lavoie served as Sun News' head until Teneycke returned to Quebecor and the network in January 2011, two months after Sun News was granted its Category 2 licence (Lavoie remains as the network's head of development and spokesperson).

An October 2010 memo obtained by Canadian Press the following December under the Access to Information Act suggested that Quebecor withdrew its special status requests for Sun News in an effort to appease not only the CRTC but those within the Canadian broadcasting industry who intervened with concerns about the Sun News licensing efforts. Quebecor did not officially divulge the reason for the application change, but then-Sun News head Luc Lavoie acknowledged that the interventions played a part and hoped it would be a sign that Quebecor wanted to "negotiate [carriage terms] in good faith" with cable/satellite carriers.66

Early content and programming

Before Quebecor withdrew its mandatory access request for Sun News (see above), the public interest group Friends of Canadian Broadcasting issued a briefing to the CRTC recommending that Sun News' application be rejected, believing that Sun's mandatory access request was "highly unfair" to other licence applicants. However, Friends recommended that if Sun News did win licence approval, Quebecor should be required to commit revenue to Canadian programming (equal to that of CTV News Channel and CBC News Network) as well as adhere to the Canadian Association of Broadcasters Code of Ethics for balanced news coverage and programming.67 The CRTC's November 26 approval specifically included requirements that Sun News would adhere to the RTNDA Code of Journalistic Ethics and the Journalistic Independence Code as a member of the Canadian Broadcast Standards Council.2 Sun News was regarded to be a possible benefactor of a proposal by the CRTC to give licensed broadcast stations more leeway to broadcast false and misleading news (the CRTC dropped the proposal in February 2011).68

The content of Sun News' early hours and days received some criticism and generated some controversy, with critics and columnists remarking about the network's heavy self-promotion and choice of opening night topics, including several critiques against the CBC (see also below) and little talk about the ongoing political campaign (by coincidence, Sun News' debut occurred two weeks before a federal election).6970 Ezra Levant was panned as well for relying on "old news" during the first edition of The Source, including showing a controversial 2005 cartoon depicting the Prophet Muhammad.7172 Less kinder criticisms came from The Globe and Mail TV critic John Doyle, who branded Sun News as "fantastically inept broadcasting",73 and from Winnipeg Free Press columnist Brad Oswald, who remarked that the network "lacked the ideological zeal and the financial wherewithal to achieve its self-stated goal of changing TV history."74

Sun News' perceived sex appeal received attention early on, with both Rick Mercer and Ottawa Citizen columnist Dave Dutton among those tweeting about the "babe shots" during Sun's first day.75 Later in the week, columnist Tasha Kheiriddin of the National Post slammed Sun News over the "low cut, sleeveless" attire of the network's female anchors;76 Maclean's Washington bureau chief Luiza Ch. Savage, in agreement with Kheiriddin, billed the network as "Skank TV" on her Twitter feed (a comment she would later delete). Sun News management has defended their anchors' "right to bare arms", as did New Democratic Party (NDP) Member of Parliament Olivia Chow — who unveiled a sleeveless look during an April 21 appearance on The Roundtable, stating that "It’s not what [women in politics] wear that matters, it’s the ideas they bring forward."77

2011 federal election reportage

Sun Media, and Sun News in particular, was involved in two separate news stories during the final week of the 2011 federal election that centred on two of the federal party leaders. The first centred on a photo that appeared to show Liberal Party leader Michael Ignatieff posing with U.S. military forces in Kuwait in late 2002, months before the 2003 invasion of Iraq. The source of the photo was Conservative Party operative Patrick Muttart, who had been providing pro bono advice to Sun News regarding its on-air presentation and offered the photo to Sun Media, which ran a story alleging Ignatieff's involvement with the U.S. plans to invade Iraq. Sun Media did not run the photo, however, as the image was illegible and did not conclusively prove of Ignatieff's presence with the U.S. troops. Sun Media head Pierre Karl Péladeau, in an editorial for the Sun papers, claimed the photo was an attempt to not only damage the Ignatieff campaign but the integrity of Sun Media and Sun News as well. The incident led to Muttart's removal from the campaign of Conservative leader and incumbent Prime Minister Stephen Harper.78

On April 29, 2011, Sun News ran a report contending that NDP leader Jack Layton was in attendance at a Toronto massage clinic when police visited it in 1996 on suspicion of it being a brothel. Layton, who was never charged with any wrongdoing, called Sun News' report a "smear campaign," while Layton's lawyer, Brian Iler, said in a statement that Layton "had no knowledge whatsoever that the therapist’s location may have been used for illicit purposes."79 Layton's wife and fellow NDP Member of Parliament Olivia Chow confirmed the 1996 appointment and decried "any insinuation of wrongdoing" on her husband's part.80 Ontario Provincial Police launched a probe into how police notes about the incident were leaked to Sun News, whose report cited an anonymous Toronto vice-squad officer.81

Conflict with and criticism toward the CBC

Sun News Network (and, historically in print, Sun Media) carries frequent and ongoing criticism of the Canadian Broadcasting Corporation, and has accused the Crown-owned public broadcaster (which Sun Media has pejoratively termed "The State Broadcaster") of having a left-wing bias and misusing taxpayer funds.82 The station and Quebecor's newspaper chain filed hundreds of Access to Information requests seeking details of how CBC was spending its $1.1 billion budget. CBC's refusal to fill many of those Access to Information requests led to a court case filed against it by Canada's Information Commissioner.83 Sun News frequently aired news pieces and published articles alleging misspending of taxpayer dollars.84 CBC president Hubert Lacroix called the attacks a "smear campaign."85 Sun Media CEO Pierre-Karl Péladeau accused the CBC of advertising with almost all media companies but his.86

CBSC rulings

Sun News Network, as a compulsory condition of its broadcast licence, holds membership in the Canadian Broadcast Standards Council (CBSC), and must adhere to the CBSC's member-written Code of Ethics.87 A violation of the Code occurred on December 22, 2011, when Ezra Levant, in a commentary on The Source, blasted Chiquita Brands International and its ethical record after the company stated it would discontinue using oil produced from the Alberta oil sands. Speaking in Spanish, Levant told an Hispanic Chiquita executive to go have sexual relations with his mother. The CBSC received 22 complaints about Levant's use of the slur, a few noting that it is one of the nastiest insults in the Spanish language. Though Sun News and Levant went on to argue that the phrase can have several meanings, Levant later admitted he intended to use the term in its literal, most vulgar sense.87 With that, the CBSC determined in June 2012 that, though Levant had his right to criticize Chiquita and its management, his use of the Spanish vulgarity violated Clause 6 of the Code of Ethics, which requires "full, fair and proper presentation of news, opinion, comment and editorial" content; as a result, Sun News was required to issue an on-air announcement of the CBSC decision.88

An earlier incident that gained much more attention and complaints, but which had a different outcome, occurred during a June 1, 2011 broadcast of Canada Live, when Krista Erickson discussed public funding for arts programmes with interpretive dancer Margie Gillis. During the discussion, Erickson took an aggressive verbal tone towards a soft-spoken Gillis, shouting over Gillis's responses and challenging her comments about lack of compassion amongst Canadians when, to quote Erickson, "We have lost more than 150 soldiers who have served in Afghanistan!"89 Though Sun News stood by Erickson and her conduct in the Gillis interview,90 the CBSC would receive 6,676 complaints from viewers over the incident, considerably more than twice the annual average number of complaints the Council receives.91 After reviewing the complaints, the CBSC determined in February 2012 that no violation of Clause 6 of the Code of Ethics occurred, stating that Erickson's line of questioning, though forceful, did not cross into personal attacks.92

Another incident that occurred on The Source (separate from the Chiquita incident mentioned above) involved the July 4, 2011 broadcast, when Ezra Levant and journalist/blogger Kathryn Marshall discussed a municipal- and provincial-government-funded program in Edmonton that provides housing and studio space for Edmonton artists; during the discussion, Levant frequently (and Marshall occasionally) called the program "free housing" for artists. On the July 6 Source, Levant retracted the "free housing" comments after reading a viewer comment that faulted him for not verifying his claims (residents of the project do pay rent), though he stood by his objections to government funding for the project. The CBSC, after receiving 40 complaints on the incident, sided with Levant and Sun News in determining that no violation of Code of Ethics Clauses 6 and 7 (the latter clause concerns fair treatment on controversial issues) had occurred.93

"Gypsy" comments

On September 5, 2012, Sun News Network host Ezra Levant broadcast a commentary "The Jew vs. the Gypsies" on The Source in which he accused the Romani people as a group of being criminals and said: "These are gypsies, a culture synonymous with swindlers. The phrase gypsy and cheater have been so interchangeable historically that the word has entered the English language as a verb: he gypped me. Gypsies are not a race. They’re a shiftless group of hobos. They rob people blind. Their chief economy is theft and begging. For centuries these roving highway gangs have mocked the law and robbed their way across Europe.94

Following complaints, the Sun News Network removed the video from their webpage and issued an apology: "Two weeks ago on the Sun News program "The Source" we looked at the issue of Canadian refugee claims by the Roma people. Following the broadcast we received a number of complaints from viewers who felt the broadcast reinforced negative stereotypes about the Roma people. We have completed a review of the material and we agree that this content was inappropriate and should not have gone to air. It was not the intent of Sun News, or anyone employed by Sun News, to promote negative stereotypes about the Roma people. We regret our error in these broadcasts, and we apologize unreservedly to the Roma people and to you, our viewers."95

Bernie Farber, former CEO of the Canadian Jewish Congress, Holocaust survivor Nate Leipciger and Avrum Rosensweig of Ve’ahavta: The Canadian Jewish Humanitarian and Relief Committee published an op-ed in the National Post which condemned Levant's commentary as a "contemptible screed" and argued that "[t]he time has come for all of us to reject hate and bigotry — against any group".96

Gina Csanyi-Robah, executive director of the Roma Community Centre in Toronto, described the broadcast as “nearly nine minutes of on-air racist hate-speech targeting our community", "one of the longest and most sustained on-air broadcasts of hate-speech against any community in Canada that we’ve witnessed since our organization was established in 1997" and as "overtly racist, prejudicial, and demeaning."97 The centre filed complaints against Sun News with the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission and the Canadian Broadcast Standards Council and against Levant with the Alberta Law Society96 as well as with the Toronto Police Service.97

In March 2013, Levant apologized for his remarks stating his rant 'will serve as an example of what not to do when commenting on social issues'.98 It was subsequently reported that the police and crown attorney had recommended hate charges be laid against Levant but the Attorney-General of Ontario's office declined to lay charges because of fears that the trial would become a "bit of a [media] circus".99100

The Canadian Broadcast Standards Council subsequently ruled, in September 2013, that Levant's broadcast was "in violation of the Canadian Association of Broadcasters’ Code of Ethics and Equitable Portrayal Code," and that his comments about the Roma were "abusive and unduly discriminatory against an ethnic group, and violated other provisions of the [code] regarding negative portrayal, stereotyping, stigmatization and degradation."101102

On January 23, 2013, Levant showed video of a protest that had occurred in front of the Sun News office in Toronto in which protesters objected to the Sun's coverage of the Idle No More movement. Levant replayed the clip on a subsequent show and proceeded to identify one couple by name claiming that they were "professional protesters." The couple subsequently contacted Sun to complain that it was not them in the clip, that they had not attended the protest nor even been in Toronto at the time. "The CBSC’s National Specialty Services Panel concluded that Sun News Network breached Clause 6 of the CAB Code of Ethics for including inaccurate information in the talk show. Levant had acknowledged his error on the February 8 episode of The Source."103

2011 Citizenship Week incident

On October 18, 2011, The Roundtable held a ceremony at Sun News' Toronto studios to commemorate Canada's celebration of Citizenship Week. Sun News producers, rather than sending a crew to one of several citizenship ceremonies in the Toronto area (as Citizenship and Immigration Canada (CIC) officials had initially recommended), offered instead to have 10 new Canadian citizens take the Oath of Citizenship at their studios (suggesting that the network only wanted to cover the Oath, rather than a full ceremony, on-air). The CIC Toronto office scrambled to arrange for 10 recently-sworn citizens to reaffirm the Oath on Sun News at the network's request, and the Oath ceremony went ahead as planned on October 18, with Roundtable anchors Alex Pierson and Pat Bolland presenting the group as if to suggest that they were taking the Oath for the first time (though the presiding judge made it clear during the broadcast that this was only a reaffirmation of the Oath).104 However, in a February 2, 2012 Canadian Press report, which relied on documents and e-mails released under the Access to Information Act, about 6 of the 10 who reaffirmed the Oath were in fact CIC employees, who were there to fill in for those new citizens who had to back out due to other commitments and to ensure "the right numbers" for the Sun News broadcast.105 (The names of CIC and Sun News employees on the e-mails, redacted in the CP report, were revealed in later reports by other outlets.)106107

CIC was criticised for its role in the incident, while opposition members in the Canadian House of Commons laid blame on Immigration Minister Jason Kenney for the "deceptive" reaffirmation ceremony. (An e-mail revealed in the CP report as coming from a SunMedia.ca address appeared to suggest that Sun News offered to "fake the Oath" on-air.)105 Kenny and his office, after the CP's February 2 report, insisted they weren't made aware of CIC Toronto's actions in the event until the day before the CP report was released, blaming CIC Toronto officials for their "poor [handling]" and "logistical problems".108 Kenney's press secretary, Candice Malcolm, went so far as to offer a mea culpa to Sun News in a February 3 appearance on The Roundtable.109

Pat Bolland, in his February 3 interview with Candice Malcolm, acknowledged that both Sun News and the government "had a little bit of egg on our face [sic],"109 but both he and fellow Roundtable host Alex Pierson asserted they were personally not privy to CIC's actions or the actual citizenship status of the participants when they presented the event to viewers.110 Sun News management would claim no advance knowledge as well, with spokesperson Luc Lavoie stating that "our viewers were deceived by a well-meaning [CIC] bureaucrat who made a poor decision", and cited, by name, a Sun News producer (who left the network a month after the event) for her role in the incident.106 However, the explanations of both Kenney's office and Sun News were called into question in June 2012, when a new Canadian Press report revealed that they both were in fact privy to the presence of the civil servants on the Roundtable broadcast, and that Sun was "given the choice" to use them on-air.111 Kenney, in response to the new CP report, backtracked on his earlier blame of CIC bureaucrats, claiming in House of Commons that "at every citizenship ceremony Canadians are invited to reaffirm, including public servants", and that the Sun News incident "was perfectly normal and legitimate".112

Sun News was criticised for the incident: Toronto Star columnist Heather Mallick, after the original CP report, called the broadcast a "charade" that "mocked our democracy [and] journalism",113 while a Star editorial stated that Sun failed its viewers for "misrepresenting a reaffirmation ceremony as a citizenship one".114 Sun News had its defenders, however: Sun host Krista Erickson defended her colleagues' role, branding the original CP story as "extremely misleading" and a "completely unfair attack".109 CTV News Channel host Don Martin also said that Sun was not to blame, other than "not having the resources to attend a real ceremony".115 The February 2 CP report noted that CIC Toronto officials had lingering doubts about the broadcast, and one official recommended afterwards that Sun News, should the network desire to do so, present a full citizenship ceremony (not a reaffirmation) in the future, either in its studios or at a scheduled CIC ceremony.105

Olympics

During the 2014 Winter Olympics, Byline host Brian Lilley aired a segment which criticized CBC Television personalities for pronouncing the names of Olympic competitors from Quebec in the French manner rather than anglicizing them.116 Canadian English does not have a single standard for handling non-English names; some speakers anglicize them while others try to follow the native pronunciation as closely as possible, but neither practice is considered to be objectively incorrect, and many international news organizations throughout the world follow the latter practice as a matter of respect to the personalities they cover.116 Lilley apologized for the segment the following day.116

Ratings and viewership

On Sun News's first night of broadcast on April 18, 2011, 37,000 viewers nationwide tuned into the half-hour preview show, with 31,000 viewers staying to watch the first regular program, The Source with Ezra Levant; other first-day viewership levels included 31,000 for Charles Adler and 17,000 for Byline with Brian Lilley. After that first night, however, first-week viewership fell considerably, with the network attracting 12,000 viewers on April 20, only 1,000 of them within the advertiser-desired 25-54 age demographic. Viewership numbers have varied since then; on April 22 at 7 p.m., 11,000 viewers watched Sun News, well behind CBC News Network's number for that hour (263,000) and even behind U.S. import CNN (38,000).15

By June 2011, Sun News reached an average of 12,900 viewers, which ranks it ahead of all-business specialty channel BNN but well behind both CBC News Network and CTV News Channel.117 In August 2011, Qubecor Media Inc. stated that on August 12, they had higher viewership than CTV News Channel for the time period of 3:00 p.m. to 10:00pm and higher than CBC News Network in the time slot of 3:00 p.m.–5:00 p.m. They also had their highest ever viewership of 89,000 in the 9:00 p.m. showing of Byline.118 The next Thursday August 18, Sun News Network had higher viewership than CTV News Network from 1:00 p.m.–10:00 p.m.119 with Charles Adler receiving 62,000 viewers and Byline 80,000 viewers. However, on the next day, the numbers dropped to 30,000 for Adler and 19,000 for Byline.120 On Wednesday, December 28, the highest rated show was The Source with Ezra Levant garnering an audience of 38,000 viewers. Byline with Brian Lilley pulled 35,000 viewers. However, only 5,000 and 6,000 of those viewers respectively were from the coveted 25-54 age bracket. Charles Adler only drew 8,000 viewers at 8:00 p.m. with zero in the 25-54 age bracket.121

On April 18, 2012, one years after Sun News' launch, a BBM Canada ratings report revealed that during a 24-hour period from 2 a.m. the current day to 2 a.m. the next day between August 31, 2011 and March 31, 2012, Sun News came in fourth place among English news channels, bringing in only 0.1% of viewers, behind the CBC News Network (1.4%), CNN (0.9%) and the CTV News Network (0.8%). Requests for Sun News to comment or elaborate on the ratings have been declined.122

According to documents filed by Sun News Network with the CRTC in 2013, the channel has a viewership of 16,400 in an average minute.39

Staff

An image of Sun News Network's Krista Erickson appeared on the 4/18/2011 front page of the Toronto Sun to herald that day's launch of Sun News Network. The Sun newspapers have served as both a promotional tool and content source for the network.

Sun News is headed by Kory Teneycke, VP of development for Quebecor and a former director of communications and chief spokesperson for Prime Minister Stephen Harper.123 Teneycke briefly left Sun News after a firestorm erupted over his criticism of Sun News' critics (see below); during that interim (September 2010 to January 2011), Sun News was headed by Luc Lavoie, a long-time Quebecor executive and, like Teneycke, a former Prime Minister's spokesperson (he served under Brian Mulroney).citation needed

At its June 2010 launch announcement, Sun News named David Akin and Brian Lilley as national bureau chief and senior correspondent, respectively;14 both men serve as on-air hosts. Sun News' first significant on-air hire was nationally syndicated talk show host Charles Adler; the Winnipeg-based Adler was named in September 2010 to host a nightly analysis/opinion show on the network. (Adler's titular show was cancelled in September 2013, following the host's on-air chat with Kory Teneycke.)124 Two more significant hires took place in October 2010, when Sun News hired long-time CBC News reporter Krista Erickson to serve as host and reporter, while also hiring author, columnist, and Western Standard founder Ezra Levant to host a late-afternoon analysis show.125 During the summer of 2010, Sun News made an overture to comedian Rick Mercer (who declined), while also denying rumours of an offer to Kevin Newman, who left his anchor position at Global National that August126 and is currently a host for CTV News Channel. Theo Caldwell was also tapped to host a business-oriented afternoon show, but was quickly dropped in summer 2011 and replaced by Michael Coren.

Sun News hired Toronto mayor Rob Ford and his brother, Toronto city councillor Doug Ford, to host a weekly opinion show on the network, Ford Nation in November 2013. The Ford brothers previously hosted a Sunday afternoon call-in show on Toronto's CFRB radio, and their hire by Sun came at a period of turmoil for Rob Ford, who has been facing allegations concerning his conduct in office.127 Ford Nation, despite garnering a respectable viewer level for the network, was cancelled after only one airing, on November 18, reportedly due to the cost of taping and editing the programme as well as the Fords' inexperience with the TV medium.128

In addition to the on-air staff listed below, Sun News relies in part on staff and resources from the Sun chain and other Quebecor-owned newspapers; a number of Quebecor's print journalists were trained on the TV newsgathering tasks they perform in addition to their regular newspaper and website duties. (Sun News logo is patterned after the Toronto Sun's long-time circular insignia, which was re-applied to the Sun tabloids and websites a day after Sun News' debut.)129 Additionally, Sun News has an international content agreement with CNN.130

Current on-air staff

Anchors and hosts
  • Jerry Agar (CFRB radio host and host of Straight Talk from 3 to 5 pm ET)
  • David Akin (national bureau chief and host of Battleground)
  • Adrienne Batra (Toronto Sun "Comment" editor and host of Straight Talk 1–3 pm ET)
  • Pat Bolland (Toronto-based anchor of the midday edition of Straight Talk, formerly co-host of AM Agenda, The Roundtable)
  • Michael Coren (Sun Media columnist and The Arena host)
  • Brian Dunstan (anchor/host of Sun News Live, Saturday Sun and Sunday Sun; former anchor of Evening News Update)
  • Sneha Kulkarni (newsreader)
  • Ezra Levant (Sun Media columnist and The Source host)
  • Caryn Lieberman (Right Now host, on maternity leave)
  • Brian Lilley (senior correspondent, Sun Media columnist and Byline host)
  • Alex Pierson (Toronto-based anchor of the first edition of Straight Talk formerly AM Agenda, formerly The Roundtable)
Reporters
  • Jill Bennett
  • Mike Blanchard (Calgary reporter)
  • Brian Daly (Montreal reporter)
  • Mark Dunn (Ottawa reporter)
  • Tobias Fisher (national news editor)
  • Faith Goldy
  • Alexandra Gunn (Toronto reporter)
  • Jessica Hume (Ottawa reporter)
  • Paige MacPherson (British Columbia reporter)
  • Alex Mihailovich
  • Lisa Mrazek (Saskatchewan reporter)
  • Kathy Mueller (Calgary bureau chief)
  • Jessica Murphy
  • Brigitte Pellerin
  • Gina Phillips (Social Media correspondent)
  • Daniel Proussalidis (Ottawa reporter and The Battleground guest host)
  • Anita Sharma (senior business reporter)
  • Kris Sims (Atlantic Canada reporter)
  • Rebecca Thompson (Queen's Park reporter)
  • Giuseppe Valiante (Montreal bureau chief)
  • Bryn Weese (Washington, D.C. bureau chief)
Commentators, pundits, and contributors

Former on-air staff

References

  1. ^ a b c "Quebecor fires warning shot at all-news networks", from Globe and Mail, June 15, 2010
  2. ^ a b Broadcasting Decision CRTC 2010-882, published 11/26/2010
  3. ^ "Sun News Network rises today," from torontosun.com, 4/18/2011
  4. ^ "CRTC gives green light to Sun TV," from The Globe and Mail, November 26, 2010
  5. ^ "Sun TV’s conservative 24-hour news service gets the green light", Toronto Star, November 26, 2010
  6. ^ "Find Sun News on Your TV!". Sun News Network. 2011-12-19. Retrieved 2013-11-02. 
  7. ^ "Sun TV's abandonment of principles is TV comedy gold," from The Globe and Mail, 4/27/2013
  8. ^ a b "Sun News Network launches with anchor as Sunshine Girl," from The Globe and Mail, 4/18/2011
  9. ^ "Sun News Network’s fate unknown after CRTC rejects bid to be carried on basic cable," from Toronto Star, 8/8/2013
  10. ^ a b c Krashinsky, Susan (August 18, 2011). "Sun News gives up over-the-air licence". Globe and Mail. Retrieved August 19, 2011. 
  11. ^ "Sun launches ‘hard news, straight talk’ TV network", from Toronto Star, June 15, 2010.
  12. ^ a b "Sun News warns regulator its survival at stake," from The Globe and Mail, 4/23/2013
  13. ^ a b "Sun News Network to devote more hours to opinion-based journalism". Globe and Mail. November 4, 2013. Retrieved November 4, 2013. 
  14. ^ a b c "Quebecor to Launch English News Channel", from Broadcaster Magazine, June 15, 2010
  15. ^ a b Canadian Press, via Marketing Magazine: "Sun News drawing as little as 4,000 viewers during some time slots", April 27, 2011.
  16. ^ LADURANTAYE, STEVE. "Sun News Network hits the airwaves with a hard right". Globe and Mail. 
  17. ^ "'Fox News of the North' to launch in Canada", National Post, June 15, 2010
  18. ^ "Dawn breaks for right-wing television," from National Post, 4/18/2011
  19. ^ "Timeline: Sun News," from National Post, 4/18/2011
  20. ^ "Sun News sets up shop in Washington," from SunNewsNetwork.ca, posted 11/22/2011
  21. ^ Simon Doyle (June 15, 2010). "Quebecor asks CRTC for limited, three-year 'must carry' licence for Sun TV News, offers to give up analogue Sun TV". The Wire Report. Retrieved June 21, 2010. 
  22. ^ Public Notice CRTC 2000-6, January 13, 2000
  23. ^ "CRTC refuses Sun TV’s bid for preferred status on dial". The Globe and Mail, July 15, 2010.
  24. ^ Broadcasting Information Bulletin CRTC 2010-198, March 31, 2010. This bulletin's references to "Category A" licences are in relation to a proposed new category which would include both legacy analogue and current Category 1 digital services (see also Broadcasting Public Notice CRTC 2008-100).
  25. ^ a b "Canada: Stop "Fox News North"". Avaaz.org. Retrieved 2010-09-08. 
  26. ^ a b "Activist group Avaaz files 21,000-name petition against Sun TV", from Canadian Press via cbc.ca, 10/1/2010
  27. ^ a b c "Margaret Atwood takes on ‘Fox News North’", Ottawa Notebook blog posting by Jane Taber from globeandmail.com, 9/1/2010
  28. ^ "Broadcasting Notice of Consultation CRTC 2010-649", from the CRTC website, posted 9/1/2010.
  29. ^ "Quebecor not giving up on application for must-carry Sun TV News", from The Wire Report, posted 9/1/2010 and accessed 9/9/2010
  30. ^ "Sun TV gears down licence application", from globeandmail.com, 10/5/2010
  31. ^ "Sun TV News to cater to conservative viewers, new channel's head says", from Financial Post, 11/26/2010.
  32. ^ Broadcasting Notice of Consultation CRTC 2010-931 from the CRTC, dated 12/10/2010
  33. ^ "Sun News Network to Launch Today," from Broadcaster, 4/18/2011
  34. ^ "CRTC’s compromise on Sun News is a positive step forward," from Fagstein.com, 8/8/2013
  35. ^ Broadcasting Notice of Consultation CRTC 2011-95 from the CRTC website, posted 2/14/2011
  36. ^ "Bell satellite subs lose Sun News in carriage fee battle that's part of a bigger fight," from CARTT, posted and accessed 5/3/2011
  37. ^ "Bell TV pulls Sun News Network," from The Globe and Mail, 5/3/2011
  38. ^ "Quebecor, BCE settle spat over news channel," from The Globe and Mail, 11/22/2011
  39. ^ a b Ladurantate, Steve. "As losses mount, Sun turns to CRTC". The Globe and Mail. Retrieved 22 January 2013. 
  40. ^ "Sun News Response to Interventions," from Docs.Google.com
  41. ^ "Happy Birthday Sun News Network (and why it might not get another one after the CRTC hearings)," from J-Source.ca, 4/18/2013
  42. ^ a b "CRTC makes it mandatory for cable companies to offer all Canadian news channels". Financial Post. Retrieved 19 December 2013. 
  43. ^ "Sun News Network says it’s do or die time in campaign to put Canadian TV First," from Canada.com, 1/22/2013
  44. ^ "Sun News Network says CRTC rejection would be ‘a death sentence’" from Canada.com, 5/2/2013
  45. ^ a b "CRTC grants mandatory distribution to three new television services," from CRTC.gc.ca, released 8/8/2013
  46. ^ Broadcasting Regulatory Policy CRTC 2013-372, released by the CRTC on 8/8/2013
  47. ^ "CRTC rejects Sun News bid, reflects on cable's future," from The Globe and Mail, 8/8/2013
  48. ^ "CRTC pledges review of news channel rules after rejecting Sun News Network’s bid for basic cable slot," from Financial Post, 8/8/2013
  49. ^ Broadcasting Notice of Consultation CRTC 2013-394, released by CRTC on 8/8/2013
  50. ^ "CRTC rejects Sun News bid for mandatory cable spot," from CBC News, 8/8/2013
  51. ^ "Broadcasting Order CRTC 2013-735". CRTC. Retrieved 19 December 2013. 
  52. ^ Lawrence Martin (2010-08-19). "Is Stephen Harper set to move against the CRTC?". The Globe and Mail. Retrieved 2010-09-08. 
  53. ^ Konrad von Finckenstein (2010-09-08). "Letter to the editor: CRTC independence". The Globe and Mail. Retrieved 2010-09-08. 
  54. ^ "American Petition and Margaret Atwood: Buzz Off!". Sun TV News. 2010-09-04. Retrieved 2010-09-08. 
  55. ^ "About Us". Avaaz.org. Retrieved 2010-09-08. 
  56. ^ "Democrats Forming Parallel Campaign". Washington Post. 2004-03-10. Retrieved 2010-09-08. 
  57. ^ "Retraction and apology to George Soros," from Toronto Sun, printed 9/18/2010 and accessed 4/18/2011
  58. ^ "Billionaire Soros threatening to sue Sun Media", from The Globe and Mail, 9/17/2010
  59. ^ "Atwood sells out to the Yankees", opinion piece by Kory Teneycke as published in Sault Star, 9/3/2010.
  60. ^ a b "'Stop Fox News North' petition? We didn't sign it", from CBC News' Inside Politics Blog, posted 9/3/2010
  61. ^ a b "Avaaz.org vs. Sun TV vs. Unwitting Hill Journalists...", from CBC News' Inside Politics blog, posted 9/3/2010
  62. ^ a b "Executive’s abrupt departure raises questions about Sun TV’s future", from The Globe and Mail, 9/16/2010
  63. ^ "Avaaz vs. Sun News TV Redux: Hey, remember that whole petition kerfuffle?", from CBC News' Inside Politics Blog, posted September 14, 2010
  64. ^ "Cops won't investigate fake names on Sun TV petition", from Canadian Press via cbcnews.ca, 11/8/2010
  65. ^ "Former Tory spokesman exits Sun TV", Ottawa Notebook posting from globeandmail.com, posted 9/15/2010
  66. ^ "Sun TV believed changed application would answer concern of objectors:documents", from Canadian Press via cbcnews.ca, 12/9/2010
  67. ^ "Reject Sun TV Application Says Friends", from Broadcaster magazine, 9/30/2010
  68. ^ "CRTC dumps proposal to ease rules on false news", from CTV News, 2/25/2011
  69. ^ "Sun News Network rises," from QMI via torontosun.com, 4/18/2011
  70. ^ Will Sun News have any real influence on the election?" from the "Election Chatter" blog of Ottawa Magazine 4/19/2011
  71. ^ "Sun News Network: Hard News. Straight Talk. Short Skirts." from MacLeans.ca, 4/19/2011
  72. ^ "Ezra Levant brings back Muhammad cartoons during Sun TV launch," from canada.com, 4/18/2011
  73. ^ "The sun came up, and it was dead boring", from The Globe and Mail, 4/25/2011
  74. ^ Oswald, Brad (2011-04-23). "Sun TV rises; is anyone watching?". Winnipeg Free Press. 
  75. ^ "Sun TV News launches 'controversially Canadian' channel", from CTV News, 4/18/2011
  76. ^ "Skirts trump hard news," column by Tasha Kheiriddin from National Post, 4/21/2011
  77. ^ "'Skank TV' tag has Chow baring arms", from canoe.ca, 4/21/2011
  78. ^ "Tory strategist dumped over bogus Ignatieff photo". CBC News. 2011-04-27. Retrieved 2011-04-27. 
  79. ^ "Layton slams massage parlour report as 'smears'". CBC News. 2011-04-29. Retrieved 2011-04-29. 
  80. ^ "statement-from-olivia-chow". oliviachow.ca News. 2011-04-29. Retrieved 2011-04-29. 
  81. ^ "Leak of police notes in Layton report probed," from CBC News, 4/29/2011
  82. ^ "title|Sun News Network continues its jabs at Canada’s public broadcaster CBC", Andy Radia Yahoo News Canada, published July 14, 2011, sourced Feb 22, 2013
  83. ^ "CBC vs. Sun News Chief: Pierre-Karl Péladeau Attacks Public Broadcaster On Parliament Hill; CBC Fights Back". The Huffington Post Canada. October 20, 2011. Retrieved Feb 22, 2013. 
  84. ^ Brian Lilley (November 22, 2012). "Taxpayers pay big for CBC to pimp their ride". Sun News. Retrieved February 22, 2013. 
  85. ^ "Sun Media vs CBC war heats up". Southern Ontario Newsmedia Guild. Retrieved Feb 22, 2013. 
  86. ^ CBC vs. Sun News
  87. ^ a b "Defiant Levant stands by Spanish slur," from The Globe and Mail, 6/13/2012
  88. ^ "CBSC Decision 11/12-0847+: Sun News Network re The Source (Chiquita Banana)," issued on 6/13/2012
  89. ^ "Sun News Network – Canada’s new comedy central TV," John Doyle column from The Globe and Mail, 6/9/2011
  90. ^ "Sun News stands by interview with dancer," from Toronto Sun, 8/12/2011
  91. ^ "Complaints over Sun News interview overwhelm watchdog," from The Globe and Mail, 6/29/2011
  92. ^ "Sun News interview didn’t violate ethics code, Canadian Broadcast Standards Council rules," from Toronto Star, 2/3/2012
  93. ^ "CBSC Decision 10/11-2102 & -2124: Sun News Network re The Source (Edmonton Artists’ Housing)," issued 3/28/2012
  94. ^ http://fullcomment.nationalpost.com/2012/09/25/bernie-m-farber-et-al-hating-the-jew-hating-the-gypsy/
  95. ^ "Hate crime investigation launched surrounding Ezra Levant’s Roma broadcast". J-source (The Canadian Journalism Foundation ). October 24, 2012. Retrieved October 25, 2012. 
  96. ^ a b "Bernie M. Farber, et al.: Hating the Jew, hating the ‘gypsy’". National Post. September 25, 2012. Retrieved October 25, 2012. 
  97. ^ a b Green, Jeff (October 25, 2012). "Roma group’s complaint against Ezra Levant prompts Toronto police investigation". Toronto Star. Retrieved October 24, 2012. 
  98. ^ http://ca.news.yahoo.com/blogs/dailybrew/ezra-levant-issues-air-apology-roma-comments-144145323.html
  99. ^ Nerenberg, Karl (March 21, 2013). "The story behind Ezra Levant's 11th hour 'apology' for Roma rant". rabble.ca. Retrieved March 24, 2013. 
  100. ^ Siddiqui, Haroon (March 21, 2013). "Stephen Harper’s inconsistencies on hate laws". Toronto Star. Retrieved March 24, 2013. 
  101. ^ CANADIAN BROADCAST STANDARDS COUNCIL: Sun News Network re The Source (Theft Ring) (CBSC Decision 12/13-0069+) Issued September 9, 2013
  102. ^ "Ezra Levant's ‘Gypsies' Comments Condemned By Broadcast Standards Council". Huffington Post. September 10, 2013. Retrieved September 10, 2013. 
  103. ^ http://www.cbsc.ca/english/documents/prs/2013/131023.php
  104. ^ "Kenney's office apologizes for Sun News stunt," from CTV.ca, 2/2/2012
  105. ^ a b c "Federal bureaucrats pose as new citizens on Sun News," from Canadian Press via CBCNews.ca, 2/2/2012
  106. ^ a b "Feds apologize to Sun News," from Toronto Sun, 2/2/2012
  107. ^ "Senior officials praised bureaucrat for phony Sun News citizenship ceremony," from Toronto Star, 2/4/2012
  108. ^ "Televised citizenship event 'poorly handled,' Kenney says", from Canadian Press via CBCNews.ca, 2/12/2012
  109. ^ a b c "Kenney blames bureaucrats, won't apologize for fake citizenship broadcast," from Ottawa Citizen, 2/2/2012
  110. ^ "Kenney's office apologizes for ‘new Canadians’ stunt on Sun News," from The Globe and Mail, 2 February 2012
  111. ^ "Jason Kenney, Tory officials split on details of Sun News Network ‘fake citizenship’ ceremony," from Canadian Press via National Post, 6/5/2012
  112. ^ "Fake Sun TV citizenship ceremony explanations in dispute," from Canadian Press via CBCNews.ca, 6/5/2012
  113. ^ Source: Heather Mallick column from Toronto Star, 2/3/2012
  114. ^ "Sun TV’s fake citizenship ceremony discredits it and Harper government", editorial from Toronto Star, posted 2/2/2012
  115. ^ "Don’t blame Sun TV, blame the culture of 'potted plants'," from Don Martin's Power Play blog on CTVNews.ca, posted 2/4/2012
  116. ^ a b c "Pronunciation matters: How should Canadian athletes’ names be pronounced?". Global News, February 11, 2014.
  117. ^ "Sun News ‘ahead of where we thought we’d be'", from The Globe and Mail, 6/6/2011
  118. ^ "Here we grow again" from QMI Agency, 8/16/2011
  119. ^ http://www.sunnewsnetwork.ca/sunnews/entertainment/archives/2011/08/20110821-084125.html
  120. ^ The Brioux Report: Big Brother takes top 3 spots; Sun News a one-night wonder
  121. ^ Source: Toronto.OpenFile.ca
  122. ^ Canadian Press, via Yahoo: "Sun News Network turns a year old, continues to spark controversy", April 18, 2012.
  123. ^ New Harper spokesman to make PMO more political
  124. ^ "Charles Adler cancelled on Charles Adler’s show," from SteveLaduantaye.ca, 9/12/2013
  125. ^ "SUN TV NEWS Announces New Additions," press release via Bloomberg.com, 10/22/2010
  126. ^ "‘Fox News North’ primed for launch", from Globe and Mail, June 14, 2010
  127. ^ "Rob Ford, Doug Ford To Get Sun News Show," from HuffingtonPost.ca, 11/14/2013
  128. ^ "Sun News kills Ford Nation TV show after one episode," from The Globe and Mail, 11/19/2013
  129. ^ "Thumbs up.com," from TorontoSunFamily.BlogSpot.com, posted 4/20/2011
  130. ^ "All eyes turned to Sun News..." from National Post, 4/15/2011
  131. ^ "Theo Caldwell, host of 'The Caldwell Account' leaves Sun News Network", Winnipeg Free Press, June 30, 2011
  132. ^ http://m.cbsnews.com/postwatch.rbml?pageType=video&cbsID=50139268
  133. ^ "Sun News' Erickson quits her slot on Canada Live," from The Globe and Mail, 1/22/2013
  134. ^ "Right-wing Sun News Network loses prime-time anchor on eve of launch," from Canadian Press via Toronto Star, 4/13/2011

External links








Creative Commons License